Motociklo valdymas, kaip gerinti vairavimo įgūdžius? (XV dalis)

Motociklo valdymas, kaip gerinti vairavimo įgūdžius?

Vairavimo Dievas.

   Daugumos lietuvių vyrų (o gal ne tik lietuvių ir gal ne tik vyrų) keistas bruožas yra galvoti, kad jie yra labai geri vairuotojai. Tas pats galioja tiek su automobiliais, tiek su motociklais. Ne išimtis ir aš pats, važinėjęs daugelį metų motociklu, tikrai maniau, kad moku gerai vairuoti, kol neatvažiavau į trasą. Pirmą kartą trasoje papuoliau ne į pačių lėčiausių ir pirmą kartą važiuojančių grupę, o į sekančią, jau šiek tiek pažengusių. Prisipažinsiu, pasitikėjimas savo vairavimo įgūdžiais subliuško jau po pirmųjų ratų… Kadangi niekada nevaidinau, kažkokio vairavimo aso, man nebuvo sunku mokintis tinkamai valdyti motociklą, nebuvo baisu prašyti patarimų ar pagalbos iš labiau pažengusių sportinių motociklų vairuotojų. Kaip bebūtų gaila, dažnai pastebiu “kietų” bičų gaujas atlekiančias įspūdingais greičiais su motoakrobatikos šou elementais iki kartodromo, bet taip ir  nedrįstančių pravažiuoti trasoje.

Kodėl į uždarą trasą reiktų atvažiuoti ne tik norintiems su motociklu sportuoti?

   Trumpai tariant, jeigu manai, kad esi geras vairuotojas, bet niekada nesi važiavęs trasoje, vadinasi nesi toks geras vairuotojas kaip tau atrodo. Kuo daugiau laiko praleidžiu trasoje, tuo mažiau galvoju, kad moku gerai vairuoti, kuo greičiau važiuoju, tuo labiau suprantu koks lėtas ištikrųjų esu. Kodėl taip atsitinka? Todėl, kad išvažiuoji į platesnius vandenis, sutinki motociklininkus, kurių šalyje motosportas nėra merdinčiame lygyje, kuo giliau į mišką, tuo daugiau medžių…

Ką išmoksiu trasoje, ko negalėčiau išmokti gatvėje? 

Stabdymas.

   Kiekvieną dieną važinėdami gatvėmis susiduriame su visokiausias iššūkiais tykančiais eisme. Galbūt vairuodami daug metų galime išmokti numatyti daugumą kitų eismo dalyvių veiksmų, bet situacijų kai kitas automobilis ar kita kliūtis išnyra tiesiog netikėtai vistiek pasitaiko nemažai. Manau pats pagrindinis ir reikalingiausias motociklo vairavimo įgūdis, kuris turi būti lavinamas ištisai yra stabdymas. Būtent tinkamai ir greitai sustabdyti dviratę transporto priemonę yra pakankamai sunku. Automobilį stresinėse situacijose stabdome gan paprastai, miname visa jėga stabdžių pedalą ir laukiame kol sustosime. Deja su motociklu yra kiek kitaip, jeigu staigiai ir iš visų jėgų nuspausime stabdžius, garantuotai griūsime. Kuo rečiau mums reikia stipriai stabdyti, tuo daugiau šansų, kad atsiradus nenumatytai kliūčiai prieš pat nosį stversim visu delnu priekinius stabdžius ir greičiausiai “skrisime” per priekį arba “prigulsime” ant šono. Būtent važiuodami trasoje mes stipriai stabdome labai daug, tai yra viena iš pagrindinių rato įveikimo laiko gerinimo dedamųjų, kuo vėliau ir aštriau stabdai, tuo greičiau įveiki ratą (trasoje tai yra pagrindinis tikslas, įveikti trasos ratą kuo greičiau). Taigi važinėdami gatvėmis mes stipriai stabdome kartą per savaitę, mėnesį? Trasoje - po n kartų per dieną.

Akseleravimas.

    Nebūtina važiuoti greitai, kad galėtum vadintis geru vairuotoju. Ne visi mes norime būti lenktynininkais, ne visiems mums patinka greitis, bet mokėti tinkamai valdyti motociklą tikrai reikėtų. Važiavimas trasoje susideda iš greito akseleravimo ir staigaus stabdymo. Tiek persistengę su stabdymu, tiek su akseleravimu galime skaudžiai kristi nuo motociklo. Akseleravimo meno taip pat mokomės trasoje. Kuo ankščiau atidarysime gazą, tuo greičiau įveiksime trasos ratą, per anksti ar per stipriai “atsukdami” prarasime sukibimą. Sukibimo valdymas tai antra motociklo valdymo meno rūšis, kuri taip pat sėkmingai tobulinama uždarose trasose visomis oro sąlygomis. Turbūt ne vienam yra tekę per greitai įvažiuoti į posūkį ir galvoti, kad jo išsukti jau nepavyks (dažnam ir nepavyksta), turbūt daugelis nežinote, kad per greitai įvažiavę į posūkį galite jį įveikti dar labiau atidarydami gazą? Atvažiuokit, išbandysite ir sužinosite. 

Motociklo “guldymas”. 

   Dviratės ir keturratės transporto priemonės vairavimas skiriasi tuo, kad motociklą mes turime lenkti į posūkio pusę. Dažnai nauji vairuotojai tai daryti bijo ir nuvažiuoja į griovį. Šis įgūdis taip pat turi būti nuolatos tobulinamas ir reiktų jausti motociklo posvyrio kampo ribas atsižvelgiant į kelio dangą ir oro sąlygas. Kaip sužinoti iki kokios ribos galite “guldyti” motociklą ir svarbiausia kaip tai padaryti? Ar pakanka tiesiog labiau sukti ir motociklas pats gulsis tiek kiek jūs norėsite? Kaip sužinoti kada motociklą lenkti gana, kada atsiranda šansas nuslysti? Visa tai taip pat išmokstama uždarose trasose, ten kur daug posūkių, ten kur netilpus į posūkį važiuosim į pievas, o ne į kelio atitvarus. 

   Geras motociklo vairuotojas yra ne tas, kuris greičiau nulėks nuo Vilniaus iki Kauno, geras motociklo vairuotojas bus tas, kuris suvaldys motociklą stresinėse situacijose ir mokės motociklą valdyti ne tik tiesiame kelyje, bet ir posūkiuose. 

   Prisegu filmuką apie vieną iš stresinių situacijų kurios pasitaikė man. Jeigu taip būtų atsitikę tada, kai dar nevažinėjau traoje, galiu garantuoti, kad būtų pasibaigę liūdniau. 
  • Jeigu šis tekstas jums buvo įdomus ir radote kažką naudingo - pasidalinkite!
  • Daugiau "motoreikalų" mano puslapyje Facebook, prenumeruokit.
  • Nuotraukos - Raminta Photos 
  • Susitiksime žiede! Justinas Kontrauskas

Populiarūs šio tinklaraščio įrašai

Motociklo pavara. Perdavimas. (XII dalis)

Aukštyn kojom. Apie pavaras. (V dalis)

Sportinis motociklas vs labai sportinis motociklas. (XI dalis)